HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Den der med effekt
Rass
Hvordan omregner man en varmepumpes effekt til den effekt der skal til hvis der bruges elvarme i stedet.

Kan man af VPs type navn se hvilke kilowatt tilsvarende elektricitet den yder ?

Altså en Dimplex LA 16AS, yder den hvad der svarer til et forbrug på 16kw døgnet rundt, hvis der var elopvarmet.

På Boschs sider er det svært at blive klog på noget som helst, der hedder pumpen bare EHP AW og CC 160 ....

Vølund Fighter 2025-6, 2025-8, 2025-10, 2025-14

Leverer den 6,8,10 og 14 kw tilsvarende 200v strøm ?

Jeg kan godt læse at en Fighter 2025-6 afgiver 6,14 kw,
men der står ikke noget om hvad det er for kilowatt.
Er det de kilowatt jeg skulle bruge hvis der var elopvarmet ?
Hvad skal jeg bruge det til ?

Eller hvordan regner man ud hvor stor en pumpe man skal vælge ?

OWL

Rass skrev:
Hvordan omregner man en varmepumpes effekt til den effekt der skal til hvis der bruges elvarme i stedet.

Kan man af VPs type navn se hvilke kilowatt tilsvarende elektricitet den yder ?

Altså en Dimplex LA 16AS, yder den hvad der svarer til et forbrug på 16kw døgnet rundt, hvis der var elopvarmet.

På Boschs sider er det svært at blive klog på noget som helst, der hedder pumpen bare EHP AW og CC 160 ....

Vølund Fighter 2025-6, 2025-8, 2025-10, 2025-14

Leverer den 6,8,10 og 14 kw tilsvarende 200v strøm ?

Jeg kan godt læse at en Fighter 2025-6 afgiver 6,14 kw,
men der står ikke noget om hvad det er for kilowatt.
Er det de kilowatt jeg skulle bruge hvis der var elopvarmet ?
Hvad skal jeg bruge det til ?

Eller hvordan regner man ud hvor stor en pumpe man skal vælge ?

Når du køber 1 kw (optaget effekt) af elværket til din elradiator får du 1 kw varme ud (afgivet effekt).

Når du køber 1 kw (optaget effekt) af elværket til en varmepumpe med en COP (effektivitet) på eksempelvis 3,5 får du 3,5 kw varme ud (afgivet effekt).

Det er derfor vigtigt af købe en varmepumpe med en så høj COP som muligt.

Om du forbruger kw ved 230 volt eller 400 volt gør ingen forskel.

En del fabrikanter angiver et tal i typebetegnelsen for max afgivet effekt, (afrundet), mens andre ikke angiver noget.

Du er derfor nødt til at finde de tekniske specifikationer for hver enkelt model for at finde max afgivet effekt.

Den max afgivne effekt kan give dig et fingerpeg om hvor stor din varmepumpe skal være i forhold til eksempelvis elradiatorer.

Den bedste måde er dog at få 2 - 3 sælgere ud og vurdere præcis dit hus og give et tilbud på installation og varmepumpe.

Størrelsen af varmepumpen afhænger blandt andet af:

Husets størrelse.
Isoleringsgrad (varmetab )
Antal personer i huset.
Forbrugsmønster.
Evt. fremtidig udvidelse af huset / familie
ON/OFF eller frekvensstyret varmepumpe

Alle disse faktorer skal vurderes nøje for at få den mest optimale størrelse af varmepumpen.

Flere fabrikanter har et program på deres hjemmeside, hvor du kan indtaste dine data og få en indikation af størrelsen på varmepumpen, men det kan ikke erstatte en professionel vurdering af en fagmand.
Redigeret af OWL d. 06-01-2009 18:23
OWL

Rass
Mange tak,
man kan altså ikke sige at en Fighter 2025-6 afgiver 6,14 kw pr time,
som jo er 147 kw / døgn ...... ?
Det ville ellers være lidt smart at vide hvis man fx for nuværende har et forbrug på 100 kw el / døgn.

PeterKunz
Husk, der er forskel på kw og kwh.

Hvis du for nuværende har et forbrug på 100 kwh pr. døgn og varmepumpen sandsynligvis har en cop på 3,5, så vil du skulle bruge 28 kwh med en varmepumpe.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.

Rass
Jow, hvad svarer det til i pumpestørrelse?
Jeg har fået fire vurderinger og fire pumpestørrelser :-)
Så jeg bli'r snart rundtosset.
Jeg ikke engang gætte ......

Sydkoel
Hvis du har elradiatorer, så læg alle størrelserne sammen (watt størrelsen forstås) + Dit varme vand.

Må lige korrigere Peter... Ved elvarme er forbrug jo = effekt og de 100Kwh er det der skal bruges til opvarmning - strømforbrug til elforbrugende apperater.

100Kwh/døgn = 4,16 Kw pr. time og groft sagt vil en 5Kw pumpe så kunne bruges !

Og jo hvis en Fighter afgiver 6,14 Kw pr time vil det være 147 Kwh i døgnet, men husk på at pumpen jo ikke kører konstant... Den kører måske kun 14 timer i døgnet !
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.

Rass
Tak for det.
Hvorfor kører den ikke konstant hvis der er brug for det ?

Sydkoel

Rass skrev:
Hvorfor kører den ikke konstant hvis der er brug for det ?

Det burde den i princippet også gøre !

Pumpen bliver dimensioneret udfra et årsgennemsnit og derfor vil der være dage om året hvor den ikke kan levere alt den effekt der skal tilføres huset og her burde den jo så køre alle døgnets 24 timer..., For at hjælpe pumpen og få noget stilstandstid på anlægget kobler styringen varmestavene ind.
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.

Rass
I og med at man i dag kan fjernaflæse hvad forbruget er pr time/døgn/måned/år, så er det jo let at dimensionere efter døgnforbrug.
Man kan jo se hvor meget peaks fylder i forbruget og trække dem fra,
så skulle man kunne komme i nærheden af den rette pumpestørrelse.
Men det kræver jo at man ved hvad pumpen yder i forhold til den varmekilde der er nærværende.
Hvis bufferen er stor nok, eller især hvis man har en dobbeltbuffer skulle pumpen kunne nøjes med at køre i dagtimerne, hvor luften er varmest, i stedet for om natten, hvor bufferen måske er blevet lænset p.g.a. aftenforbruget.
Hvad siger I til det ?

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 8

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.