HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Vølund Fighter 410 1700kw pr. måned, :o(
goglahey
Hej Alle

Gå direkte til konklution hvis hus og Vp data er uintressant.

Jeg har for nylig erhvervet mig en fighter 410 til mit nyrenoveret hus på 90m2 i et plan (indtil videre)

Jeg har derfor købt en Fighter 410 da jeg mente den kunne varme huset op. Huset er lavet med fuld dampspær. Der er 150mm bund isolering og 80mm kantisolering. Der er 200mm i vægge og loft.
Der er 10cm beton dæk og 22mm massiv parket på bøjler.

VP'en er tilsluttet gulvarme og sørger for varmt vand og ventillation.

Jeg har skruet ventillationen væsentligt ned end hvad vølund satte den til efter som vi har en luftfugtighed mellem 25-30% stadigvæk.

Jeg har iørigt selv sat pumpen op og indstillet den.
Vølund havde lavet overtryk i huset og ikke undertryk, som jeg mener er rigtigt i forhold til 80-100% reglen for ud og indblæsning. (men jeg kan selvfølgelig tage fejl)

Jeg har en fremløbs temp. på 30 grader til gulvarmen for at holde en temp. på 25grader (vi har spædbarn så derfor den lidt høje temp. ved ikke om 5 grader er meget tab for gulvarme)

KONKLUTION fra bimåler: VARMEPUMPEN BRUGTE I SIDSTE MÅNED 1700kw.

Hvor er besparelsen? Et olie fyr ville samme måned bruge 500kr på at opvarme de samme m2.

Jeg har snakket med 2 andre ejere af volund VP som begge brugte ca 40.000 i strøm om året, den ene med en ældre volund i et 70'er hus og den anden med en 640P i et sprit nyt hus. Den gamle VP kan jeg forstå bruger strøm, men ikke 640P i et nyt hus.

Det vil ca. være det samme jeg vil lande på. Bedste tilfælde vil måske være 30.000, men jeg kunne varme huset op for 10.000 med et olie fyr. Ifølge vølund skulle jeg kunne halvere min varmeregning. Det er 100% umuligt i mine øjne. Der findes ikke isolering nok i verden til det kunne lade sig gøre. Shock)

Ved ikke engang om det kan lade sig gøre at gå en til en med et oliefyr.

Jeg skal låne et termografisk kamera for at se om hele min grund og loft skulle være rødglødende, men jeg tvivler.

Vi har ovenikøbet en ny 9kw brændeovn om også har givet tilskud til varmen.

Slår jeg cirkulations pumpe og varmelegmet fra bruger den 10-20kw om dagen og så kan jeg "snyde" den til at trække 20grader fremløbstemp. på gulvarme og varmt vand på 56 grader. Indtil jeg går i bad så falder den til 45grader i varmt vand temp. og kommer aldrig igen.

Hele opsætningen er godkendt af Vølund, så jeg kan ikke se der skulle være noget galt, men at det bare er det koster at have en VP.

Jeg ved jeg godt jeg har ændret ind og udblæsning, men det skulle kun gøre kw antal mindre. Jeg har ladet mig fortælle at kompressor effektivitet og luft gennemstrømning ikke har det store at sige.

Som det er nu, bliver jeg nok nød til at finde en form for ekstravarme til vores hus, til den installation som i forvejen står mig i 60.000 suk

Jeg er meget åben for andre forslag Shock)

Hilsen Allan
 
hamselv
En Fighter er en udsugningsvarmepumpe, ikk?

Ydelsen fra kompressoren er temmelig begrænset, ikk?

I realiteten taler vi om et anlæg der kan lave bragsvand, + en smule til gulvvarmen, ikk?

Hvor fra kommer indblæsningen ?

Hvem siger 25 - 30% RF er en lav fugtighed på denne årstid (jeg ville sige den var temmelig høj)!

Hvordan beregner du at 1700 kWh pr måned januar/februar bliver til 30000 kr/år ?

Hvem har rådgivet dig?


 
hamselv
500 kr til olie pr måned i den allergroveste varmesæson, er lig ca 2,2 liter olie pr dag, som igen svarer til 22 kWh/døgn, nyttiggjort gæt 18 kWh sv til 740 Watt varmetab i gennemsnit incl brugsvand. Denne påstand hænger slet ikke sammen.

Regner jeg skitsemæssigt tilbage, får jeg varmepumpeforbrug skitse mæssigt ca 300 - 600 kWh og tilskudsvarme ca 1100 - 1400 kWh. Kigges på januars gradtimer havner man på et gæt i størrelsesordenen 5 kW dimensionerende varmetab, hvilket synes relativt stort til et hus der ikke er større. Regnes videre fremkommer et årsforbrug omkring de 18000 kr. Det halve til varmepumpens drivenergi, det andet halve til direkte elvarme.

En luft/vand eller en jordvarme havde kostet det halve i drift. En kombineret VP som f. eks. IVT 495 Twin 2/3. Valget af en udsugnings VP til totalopvarmning, dvs i realiteten direkte elvarme + tilskud fra en ganske lille varmepumpe troede jeg mere var brugt i sverige.
 
hamselv
Fandt mig lige en manual. Kan se den opererer som en ventilationsvarmepumpe. Rent driftøkonomisk skal sådan en fætter trække temmelig meget energi på denne her årstid. Det koster selvfølgelig drivenergi at genvinde til ventilationsluften (modsat passiv genvinding). At køre overtryk i huset er forbeholdt virksomheder der fremstiller printkort og operationsstuer. Hvilken luftmængde udsuges/indblæses?
 
goglahey
Det er en 2 vejs varme pumpe.

Beregningen til 30000kr om året er som følger og meget ca: 1700kw * 12=20400x2kr = 40800.
Om der er -5grader eller +8, bruger VP’en i snit 60kw om dagen. Så jeg gætter at ca. halvdelen af året er varmeforbruget halveret , men der køre stadig kompressor til varmt vand + 2 cirkulationspumper derfor 30kw pr dag.
Så 1700kw x 6 måneder=10200kw + 900kw x 6= 5400kw
1700kw + 5400= 15600 x 2kr= 31200kr

Det er meget firkantet beregnet, men når den bruger 20kw blot på at holdet varmt vand med kun kompressoren tændt og en smule gulvvarme og stadig ikke kan følge med, vil elpatronen også køre om sommeren. Derfor tror jeg den vil bruge 30kw om dagen uafhængig af ude temperatur. Til varmt vand alene har jeg kunne få den ned på 10kw med ventilation.

hamselv: Mit trægulv syntes ikke 25% luftfugtighed er højt.

hamselv: Det er en luft/vand VP som du nok også selv så i manualen, gulvarme og ventillations luft køre parallelt, så 20grader indblæsning = 20grader fremløb. Dette kan selvfølgelige ændres på indblæsningsbatteriet, da højere fremløb normalt vil ønskes.

Det er rigtigt jeg skal modregne de kw for ventilation, men igen… ved normalt forbrug af varmt vand og kun vent. er vi nede på 10kw. Så et gæt er 5kw for samlet forbrug af vent. Så luftmængden er ikke relevant. (Men jeg kan godt beregne den hvis det er)

Jeg har selv lavet beregningen på den, ikke på U-værdi og varmetabsberegning, da jeg ikke er ingeniør. Men de beregninger der er lavet er ikke andet end luftmængde.
U-værdi ville være rigtig god at have, men igen er lidt ligegyldig, med mindre jeg havde en trykprøvning af min dampspærre, som jeg ser som mere vigtig når den suger luft udefra.

De konsulenter fra henholdsvis Vølund, Genvex, Nilan og Rex naturvarme har alle modsagt hinanden. Ham fra genvex havde god ret i at når jeg fik førstesal og 40m2 annex, skulle jeg have jordvareme eller en ispind for ellers ville det koste mig 40k om året. Så jeg tog selv valget på fighter 410 velvidende at den ville være underdimensioneret i fremtiden.
Min pointe er bare at hvis man køber en Boligventillationsvarmepumpe, har man kun fået ventilation og varmvandsbeholder, samt en buffer til jordvarme.
Det er ikke det vølund lover i forhold til mine antal m2, isolering og m3 jeg har. De lover en halvering af energi i forhold til olie, jeg forventede at gå lige op med olie, men tror ikke at jeg kan nå det mål og så er besparelsen kontra pris ikke tilstede.
Jeg har givet 40k for VP’en + rør. Et tilsvarende ventilationssystem koster vel 20k. så for de sidste 20k har jeg fået en varmvandsbeholder med kompresser. Så må jeg håbe at den er billigere end en alm. El vandvarmvandsbeholder.
Redigeret af goglahey d. 24-02-2009 13:39
 
goglahey
Og mht til over og undertryk, Har de forskrifter jeg har fået fra vølunds tekniske konsulent været at man skal have undertryk og ikke overtryk, da du risikere at blæse fugtig luft ud i væggen der hvor dampspærren ikke er tæt.
I beregningen på 80/100% ind og udblæsning blev der enda taget højde for vi havde brændeoven, så jeg skulle måske indstille den til 90/100% så jeg ikke risikerede at røg blev suget tilbage gennem brændeovnen.
 
hamselv
Sådan kan man jo ikke regne. Og bruger dit hus lige meget energi uanset om det er 8 grader eller - 5, hopper kæden helt af for mig. Ventilationsdelen skal bruge omkring det dobbelte ved -5, så meget ved jeg. Det lader til at du har talt med kapable folk allerede (NIBE og REX er varmefolk) Nilan og Genvex ventilationsfolk, omend disse ikke har været enige. du har så selv valgt en løsning.

Det du skriver får jeg hverken hoved eller hale i, men JEG ville ALDRIG have valgt så lille en varmepumpe. Derforuden er jeg langtfra tilhænger af kombinerede anlæg, måske lige bortset fra Genvex Combi.

Kan desværre ikke rådgive eller hjælpe dig på det grundlag der foreligger.

PS Luft skal måles. Du kan ikke udlede noget ud af et antal %

PSPS Ved frost udvendig er 25%RF højt (dit træ vil sikkert gerne have det mere fugtigt, men dit helbred har ikke godt af det).
 
hamselv
Dem der har designet anlægget må kunne hjælpe dig! Hvis du selv har forestået designet af anlægget har du en skidt sag. Havde du handlet med REX eller NIBE, kunne du have holdt en af disse op mod de beregninger de medlevere. Men som jeg læser det mellem linierne har du selv indkøbt og designet. Er det korrekt, har du selv skylden, og kan kun hvis du kan bevise varmepumpen ikke overholder sine data, åle Nibe for dette.

Mange parametre kan have indflydelse på et overforbrug:

Indreguleringen af ventilationsdelen kan koste en del på varmen.

Selve konfigulationen af hvordan tilsatsvarmen tillades at indkoble er også et sted det kan gå galt!

Fejldimensionering (hvis varmepumpen er valgt væsentlig for lille) er ejheller gratis.

Oftest er de fejl jeg ser adfærd, eller huse der er langt fra så gode som ejerne tror.
 
goglahey
Jeg har selv købt, installeret og monteret VP'en.

Jeg har 3 muligheder for indstilling på VP'en.
- Maksimal udetemp.
- Forskydning af varmekurve (som justeres manuelt efterfølgende)
- Balance mellem fremløbstemp. og indblæsningsluft

Så der er ikke så meget indstille når først den er sat op.
Min indblæsningsluft er det samme som fremløb nu, 23grader. Og den skal ikke være mindre da man så vil føle kold luft.

Forskydning af varmekurve er bare hvor meget varme den skal give, så den hjælper ikke at skrue den mere op.
Maksimal ude temp. er sat til -15 grader, jeg kan godt skrue den ned, men det bliver der ikke varmere af.

Hvis ikke den kan varme 90m2 op, kan det måske være fordi dampspærren er hullet som en si. Derfor tester jeg det med et termografisk kamera i dag.

Er det årsagen skal jeg nok slette dette indlæg. Hvis ikke, skulle jeg hellere have købt et brænde/oliefyr.
 
Hans Peter
Hej
Til orientering så har jeg en Fighter P600 boligventilations pumpe mit hus er et Træhus "uden" dampspær Bygget i 2004 og er på 182M2. Den bruger ca 9000KW om året i varme,varmtvand og ventilation
Mvh
Hans Peter
 
goglahey
Hej Igen

Nu har jeg kørt med vores fighter 410 i et par år og kan nu konkludere:
Varmeregningen for fighteren 410 svinger fra minmum 200kw og op til 1200kw om måneden og har et total forbrug på 8000kw om året for ventillation, varmtvand og en konstant gulvvarme temp på 27 grader.
Det er entelig ok, taget i betragtning af mit hus langt fra er et lavenergi hus, men vi supplere også godt med en 6kw brændeovn i de rigtig kolde måneder.

Vi ender dermed på et total varmeforbrug der ca. svare til et oliefyr. Dermed ingen besparelse, men der er dog fri for olietank, og påfylding.

En 410 er noget underdimentioneret til vores brug og det anbefales klart at have en form for tilskudsvarme, medmindre man bor i et lavenergihus.

Den er dog ikke så slem som jeg har skrevet i mit tidligere indlæg, som nok er noget farvet af mit arrigskab over pumpens forbrug, som på kolde dage kan virke meget volsomt.
Den kompensere dog i sommerhalvåret ved kun at bruge 6-7kw om dagen på ventillation, varme og varmt vand.

HIlsen Allan
Redigeret af goglahey d. 22-02-2011 16:31
 
woebbe jordvarme siden 1985
Jeg tænkte om du ikke med fordel kunne suge luften over brændeovnen ind i et spiorør og blæse det ind i indblæsnings kanalen fra varmepumpen, på den måde kunne du hurtigt få varmen fra brænde ovnen fordelt i hele huset via det eksisterende kanal system.
det kunne måske sænke dit relative høje forbrug på varmepumpen i de koldeste måneder.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

24,019,520 Unikke besøg
XHTML CSS