HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Varmepumpens Kwh forbrug.
OS
Hej " Forum" Jeg er lidt nysgerrig vedr. varmepumpens Kwh forbrug her uden for fyringssæsonen ..hvad bruger i andre i Kwh i døgnet på kun varmepumpen ?
Jeg har en Bosch EHP 8 AW / CC 160 , som skal varme ca. 180 m2 op om vinteren, anlægget er desuden udstyret med en buffertank på 120 liter.
Mvh OS

ultimatevp
Hej Os!
Din og min varmepumpe ligner hinanden, dog har jeg ikke det originale varmepumpemodul tilsluttet, men et buffervolumen på ca 300ltr, hvori der er varmespiraler til forvarmning af brugsvand inden det slutvarmes i en elvarmer. Jeg formoder at jeg forvarmer brugsvandet til de 35-45 gr. som er min fremløbstemp. Der er gulvvarme i badeværelset, ellers er mit syatem etstrengs med rimelig størrelse radiatorer. Huset er på ca. 160m2 + ca 50 m2 garage, hvor jeg holder en temp på 12-15 gr. selvfølgelig er garagen isoleret, da jeg også bruger den som hobbirum.
Mit forbrug i Januar var på ca. 1200 kvh, det samme i Februar, Marts var forbruget på ca. 900 kvh og i April ser det ud til at være på 400 kvh. Jeg satser på at mit årsgorbrug bliver på ca. 8000 kvh, hvilket for mig er tilfredsstillende i forhold til hvad jeg plejer at bruge. Jeg holder en temp på 23gr i huset faktisk døgnet rundt. Der har ikke været nødvendig med tilskud i form af direkte el eller andet, varmepumpen har klaret opvarmningen alene, hvilket lover godt.
Hører gerne ,hvordan du er tilfreds med dit anlæg, og hvilke parametre du kører efter.
Mvh TM Nordjylland

OS
Hej TM.
Det ser ud til at dit anlæg kører perfekt, Med hensyn til mit eget ( som kun er 1 måned gl. ) anlæg, så bruger jeg i skrivende stund ca. 15 Kwh i døgnet alene på VP
Jeg har gulvvarme over hele huset, men har lukket de fleste kredse, dog har jeg åbnet for gulvarmen på badeværelset, men jeg har store problemer -forstået på den måde at min fremløbstemp. ud til badeværelset kun er på 22 gr. og det gi'r ikke nogen mærkbar effekt i form af varme baderumsfliser, ej heller håndklædetørren kommer med noget der minder om varme. Nu ved jeg godt at det handler om indregulering af VP , og at jeg da bare kan hæve temp. på anlægget, men derved kører udedelen jo noget mere..og dermed mere i Kwh forbrug. Hvor meget skal fremløbstemp. være for optimal udnyttelse af gulvarmen ??

Bedste hilsner OS

ultimatevp
Hej OS!
Jeg tror nu ikke at min varmepumpe kører perfekt - jeg tror nu nok at den kan optimeres lidt. Det forsøger jeg at gøre ved at følge med i strømforbruget antal starter, gangtider og temperaturerne i menuen. En seperat elmåler der kun måler på varmepumpen. Hvordan kan du vide, hvormeget din vp bruger når du ikke har elmåler på? Det kan jo være at det er andre steder dit strømforbrug bliver brugt.
Jeg har ikke så meget kendskab til gulvvarme, men du skal regne med at hvis det er betongulv er det meget langsomt reagerende. Det vil da tage noget tid og strøm, at få en sådan betonklods op på en behagelig temperatur, og det ser for mig ud til at du meget nødig vil over et forbrug på 15 Kwh i døgnet, og derfor undrer det mig at du lukker for gulvvarmen. Har du ingen varme i huset? Hvormeget?
For mig er "fyringssæsonen" ikke ovre endnu, og varmepumpen skal nok vide at drosle ned, når det bliver varmt undenfor.
Du siger at din varmepumpe bruger 15 Kwh. i døgnet, altså må den producere noget varme og den varme må gå et eller andet sted hen. 15 Kwh. svarer til en driftstid på ca. 6-7 timer - hvor blir den varme af?
Hvis du mener at der er noget fejl i dit anlæg, synes jeg du skal kontakte din leverandør/montør og forelægge ham dit problem.
En fremløbstemp. på 22gr. er, set med mine øjne, ikke noget man kan bruge til noget, hvad er returløbet da?
Gå ind i menuen og aflæs dine temperaturer. Den producerede varme må da blive et "sted af". Hvad mener ekspertisen på dette forum?
MVH. TM

allankj1
Hejsa

Hmmmmm nyt anlæg. Det første jeg tænker er om din el-patron er årsag til dit "høje" forbrug pt.

Se følgende (det er et langt indlæg men synes det er værd at læse da du har samme pumpe):

http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?forum_id=7&thread_id=904&rowstart=0

Det er altså vigtigt at få slået den el-patron fra eller i det mindst sikre sig at den først slår til når det er absolut nødevendigt.

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

Hans Peter
Hej
jeg har en Fighter P600 og den har kørt 5 år nu, jeg har brugt ca 9000-10000 Kwh i snit om året til opvarmning og varmt brugsvand huset er ca 182m2 (træhus) vi har gulvvarme i hele huset

Hilsen Hans Peter

bormrl
Hej
Har lige fået monteret et nyt Panasonic Nordic PLV luft/vand istedet for det gamle oliefyr. Gulvvarme på toiletter og radiatorer i resten af huset, 138 m2 ialt : forbrug imellem 7,8 og 8,2 kw pr. døgn

Hilsen Michael
Redigeret af bormrl d. 04-06-2009 18:58

freund2974
Vores forbrug ligger på 10,5 kw per døgn for 145 m2. Umiddelbart er det rigtig godt

Hans Peter
Hej
umiddelbart fine forbrugstal er det jeres snit tal for et års forbrug eller er det jeres forbrugstal lige nu?Smile
Mvh
Hans Peter

bormrl
Mit forbrug er pt. øjeblikligt. Da jeg kun har haft anlæget i 1 måned.
Wink

kvi
Hej,

Jeg kører med en 6kwh eviheat jordvarme pumpe med 250 meter slanger delt i to på 125 m og 300 litter vandtank med 160 litter kappe. der er gulvvarme i hele huset og der er ikke buffer på gulvvarme delel. Der er cirkulation på varmt brugsvand i snit ca. 7-8 timer om dagen. huset er 155m2 og fint isoleret.

Mine målinger startede d. 20 December 2008.
Fra 20/12 - 2008 til 01/04 - 2009 her jeg i snit brugt 23 kwh i døgnet.
Fra 01/04 - 2009 til 01/05 - 2009 her jeg i snit brugt 10 kwh i døgnet.
Fra 01/05 - 2009 til 01/06 - 2009 her jeg i snit brugt 4,5 kwh i døgnet.
Fra 01/06 - 2009 til 01/07 - 2009 her jeg i snit brugt 3,2 kwh i døgnet.

Met warmelegme er permanent slået fra

Det skal siges at der fra ca. 20 april er tilsluttet 10m2 solfangere til anlæget. Eviheast (den model jeg har) er med integreret styring og pumper til sol delen.

Har ikke lige helt styr på start og stop antal.

MVH
Karsten

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 9

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.