Jeg har et 27 år gammelt ScanKlima jordvarmeanlæg vand/vand.
Brinerørene indendørs er tæret og tiden er forlængst løbet fra kompressor og varmeveklser Overvejer installation af vølund fighter 1250, men ved ikke omdet kan betale sig at beholde den luftkonvektor, der er en del af det bestående anlæg. Luftkonvektoren bestrå af en kobber/aluminiumslamelflade med en afstand på 2mm mellem aluminiumslamellerne der har en samlet overflade på 62 m2.
Herudover er der 300 m slange i jorden. Mit spørgsmål lyder: Skal jeg beholde luftkonvektoren? Skal jeg vet. supplere med en energifaner på mit flade tag?
Det er umuligt at sige noget om uden at have gennemgået anlægget. Men som udgangspunkt er et veldimensioneret luftvarmeanlæg sammen med en varmepumpe slet ikke dårligt. Energifangeren kunne være en ide, hvis du har i underkanten med slange. Men det kan en analyse af dit elforbrug og en måling på dine brinetemperaturer fortælle en hel del om. En investering i lidt ekstra styregrej til luftvarmedelen kunne klart være en fordel. Umiddelbart burde en moderne varmepumpes udekompensering gøre jobbet noget bedre end de gamle on/off rumtermostater, hvor der kun var monteret en enkelt i stuen.
Spring til debat:
Log ind
Er du endnu ikke registreret bruger? Klik her for at oprette dig.