HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
varmepumpe + solfanger
Hans Peter
Hej
Er der nogle der har erfaring med en varmepumpe tilsluttet et solfanger anlæg?
Jeg er interesseret i at høre fra nogen som har erfaring med denne kombination.
jeg har snakket med min varmepumpe leverandør og det kan selvfølgelig ikke svare sig økonomisk.

Mvh
Hans Peter

freund2974
Her er et indlæg om det..

http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?forum_id=17&thread_id=738&pid=5346#post_5346
interesseret i [URL=http://www.solar-solvarme.dk/]solvarme[/URL] og [URL=http://www.varmepumper-jordvarme.dk/]jordvarme[/URL]

Hans Peter
hej
tak for linket det er et vældig interresant forum
Mvh
Hans Peter

nailer
Ny i forum og har netop fået installeret behovsstyret Queen fra DVI. Har et velfungerende solfangeranlæg med 8 m2 solfanger og 300 l varmtvandsbeholder. Det er blevet tilsluttet således, at det forvarmer vandet til varmepumpens varmtvandsbeholder, der så forsyner med varmt brugsvand.
Har gennem de sidste par år kunnet køre fra maj til sept (efter alle børn er flyttet hjemmefra) uden tændt oliefyr og uden tændt el-patron i varmtvandsbeholder.
Så vidt jeg kan regne ud, vil der kun komme varmt vand til varmepumpens beholder ved brug af varmt vand, og så kan det vist tage lang tid at får varmt vand i hanen.
Er der en mere hensigtsmæssig måde at gøre tingene på, eller må jeg acceptere, at varmepumpen skal køre hele sommeren over?
mvh
nailer

XJLN
Jeg har ladet mig fortælle at varmpumpen ikke har godt af at stå stille hele sommeren, så lidt har den nok godt af at køre :-)
Vølund/Nibe Fighter 1220-6 driftsat 11/2006, 240m 40mm slange, 100L buffertank, 179m² med gulvvarme færdigbygget 2007, gennemsnitstemp på ca. 21° i alle rum. 1/7-2010 7m2 solvarme installeret. NU total 0- Energi hus, inkl. Alt.
20/10-2011 6kWp (7,8) solcelleanlæg installeret.

PeterKunz

nailer skrev:
Er der en mere hensigtsmæssig måde at gøre tingene på, eller må jeg acceptere, at varmepumpen skal køre hele sommeren over?
mvh
nailer

Det er nemlig lige problemet ved den sammenkobling, at der kun varmes vand til varmepumpen, når du bruger vand.

Der er et par måder at afhjælpe det på:

Du kan lave en cirkulation mellem de to beholdere. Det kræver en lille brugsvandscirkulationspumpe og nogle stumper rør. Dette er den mest effektive måde, og du sikrer dig, at få varmet alt dit vand op, når der er sol.

Du kan tilslutte varmt vand til op- og vaskemaskine.

Når du skal koge vand, så brug varmt vand fra hanen til det.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.

nailer
Tak for svaret, men det afføder lige et par ekstra spm

1) Det må vel være mest hensigtsmæssigt, at koble brugsvanspumpen sammen med solfangerpumpen, så den kun kører, når solfangeren kan levere varmere vand end det der er i varmtvandsbeholderen.
Alternativt styring ved hjælp af termostater på både solfanger og varmepumpevarmtvandsbeholdere, så der kun bliver pumpet rundt, når solfangeren kan levere varmere vand end det der er i varmepumpens beholder.

2) Sker der noget ved at slukke for varmepumpen sommeren over, og shunte varmepumpens varmtvandsbeholder helt ud i denne periode?

Med venlig hilsen
nailer

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 8

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.