HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Afstand mellem slanger
vbkalle
Jeg har efterhånden hørt flere forskellige mål på afstanden mellem slangerne i jorden - alt fra 60 cm til 2 m. er blevet nævnt.

Er der nogen der kan fortælle mig noget mere præcist, eksempelvis, hvis man har en fed lerjord ?
 
OWL
Jo kortere afstand mellem jordslanger, des større er risikoen for at de enkelte slanger "stjæler" varmen fra hinanden og effektiviteten falder dermed tilsvarende. I yderste konsekvens kan det medføre permafrost, hvis afstanden mellem slangerne er alt for lille.

Teknologisk institut anbefaler følgende: "Jordslangen nedgraves normalt i 70-90 cm dybde med ca. 1,25 meter mellem hvert slag".

De fleste leverandører anbefaler 80 - 100 cm mellem slangerne, og en dybde på 80 - 100 cm.

Det afhænger også af hvor meget plads du har til rådighed i haven.

Jeg lægger mine slanger med en afstand på 100 cm.

Jo mere fugt, der er i jorden, des bedre er varmeledningsevnen og dermed effektiviteten på anlægget.

Husk at cirka 98% af det man kalder "jordvarme" i virkeligheden er "solvarme" - så slangerne må ikke graves for dybt ned.


Citer

Jeg har efterhånden hørt flere forskellige mål på afstanden mellem slangerne i jorden - alt fra 60 cm til 2 m. er blevet nævnt.

Er der nogen der kan fortælle mig noget mere præcist, eksempelvis, hvis man har en fed lerjord ?
 
PeterKunz
Hvis du har plads, så læg dem med 1,5 meters afstand. Så er du temmelig sikker på god udnyttelse. Det giver også blidere sving, så slangen ikke så nemt for et knæk.

I forhold til anbefalinger fra rigtig mange europæiske firmaer, ville jeg ikke tage chancen og lægge dem med kun 80 cm.

Når du lægger dem ud, er det en god ide at købe 10 mm hegnstråd i Harald Nyborg. Det er særdeles billigt, kan fås i 200 meter ruller, og det strækker sig ikke. Så kan du med pinde og tråd forsøge dig frem med, hvordan du vil lægge slangerne. Når du så skal til at grave, tager du en markeringsspray og maler der hvor du fjerner tråden.

Når du skal lave den sidste vending på slangen, så grav de lange render først, og vent med at grave forbindelsen (svinget) til du har set hvor meget slange, du rent faktisk har tilbage.
Redigeret af PeterKunz d. 14-12-2006 01:02
 
kla
Afstanden mellem slangerne afgøres af bukkeradius på slangen, en DS 06 mærket PEL slange har en bukkeradius på 125 cm, det er sådan at næsten alle fabrikanter siger min. 100 cm mellem slangerne, hvis man lægger dem tættere kan man ganske rigtigt kortslutte slangen, med et dramatisk fald i energimængde til følge.

OBS man kan kompensere for lidt tættere slange med flere meter, men det er ikke så nemt hvis haven er lille, og det er årsagen til at man vil lægge slangen tættere.

man kan med fordel nedgrave op til 25% af slangen i dybere lag, det er dog vigtigt at gøre opmærksom på ca 5% større energiforbrug på grund af lidt koldere kuldebærer ind.

når man graver slange i anbefaler vi at den udtrækkes og lægges ca der hvor den skal være, derefter graves en rende ved siden af, og slangen lægges forsitigt ned, når man så graver renden ved siden lægges jorden i første rende, dette giver ikke så meget opgravet matriale liggende på græsset og du har altid styr på hvor meget du mangler.

Hvis man er uheldig og får sin slange knækket er det ekstremt vigtigt at professionelle besigtere knækket, og man skal næsten altid udskifte det stykke slange hvor knækket var, husk inspektionsbrønd ved samlinger (lovkrav)

kla
Redigeret af kla d. 14-12-2006 23:25
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
OWL
En måde at mindske risikoen for at slangen knækker under udrulning eller nedgravning er at sætte slangen under tryk mens man udfører arbejdet.

Den ene ende af slangen blændes af, og den anden monteres med en overgang til en almindelig cykelventil.

Trykket i slangen gør at chancen for knæk er betydelig mindre.

Man sikrer sig også herved at der ikke er utætheder ved eventuelle fabriksfejl på slangen.

Hvis man skal have gravet mange meter slange ned, kan det tage lang tid at grave de smalle render med en minigraver.

Hvis der er plads i haven eller på marken, så kan man med fordel bestille en almindelig rendegraver med en bred skovl der passer til afstanden mellem slangerne.

Rendegraveren graver således en 1,25 m bred rende - man lægger slangen i begge sider af renden - graver en ny rende og smider jorden over i den første rende, som herved dækkes til.

På denne måde skal man kun grave de halve meter.
 
vbkalle
Tusind tak for de hurtige svar og de gode nedgravningstip - så skal jeg bare have lidt godt vejr - men det kan i vel ikke skaffe mig ;)
 
kla
Ork Joh, bare sig hvad og hvornår.
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
koden
Hvor meget slange skal der til opvarmining af et grundplan på 200 kvm.?
 
Admin
Hej Koden

Det kommer helt an på hvordan dit hus er isoleret, Jeres forbrugs mønster, hvor mange der er i hustanden, Brus,Spabad Drenge og piger i hustanden.

Man skal kende alle tal for kunne lave beregning alt andet vil kun være skud.

Det eneste rigtige er at få et par varmepumpe firmaer til at se på dit hus, og vudere jeres forbrugs vands mønster.

Dette giver dem mulighed for at vudere hvilken størelse varmepumpe i skal have, og udfra det bliver slange længden udregnet.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,289,793 Unikke besøg
XHTML CSS