HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
VV cirkulation
tagestavsdal
Hej
Et spørgsmål om tilkobling af VV cirkulation

Vi total renoverer og har opsat en Vølund VVM 310 luft til vand

Skal have VV cirkulation,
Men jeg er lidt i tvivl om installationen,
Når det varmevand har cirkuleret, så skal det jo tilbage til VP varmtvandsspiralen,
skal det bare retur som om det var koldt vand?

jeg synes det lyder underligt at sætte omrøring i det varmevand, og unødigt blande koldt og varmt vand,
men jeg misforstår måske nok teknikken

Lad mig høre fra nogle med viden

Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
hamselv
Forståeligt. Problemet er man i varmepumpeverdenen ikke er glad for VV cirkulation og derfor er det kun få fabrikanter der faktisk forbereder sig til dette. I gode gamle dage fik man en beholder med udløb i toppen og tilløb i bunden med en prelplade. Recirkulation VV returnerede ca midt i beholderen, sådan du ikke fik pludselig drop ved tapning (fordi cirkulationen omrører). Vi laver da også VV cirkulation af og til, specielt ved flerfamiliershuse og fælles varmepumpe. Men der har vi så brugt Slingtanke, og der lader vi lavsimpelt VV ryge ind i kold vand ind.
 
kkrede
Det er dyrt at have til at køre hele tiden, men er der lang afstand er det jo nødvendigt.
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
Tidligere træpilleforbrug 7-8 tons til 22gr.
2018: 6mdr. 2350kwh til 22,5gr.
2019: 6260kwh til 23gr.
2020: 6120kwh til 23,2gr.
2021: 7540kwh til 23.2gr.
 
lars-jacobsen

kkrede skrev:

Det er dyrt at have til at køre hele tiden, men er der lang afstand er det jo nødvendigt.

Yep men der er et par fif:
Man kan få cirk pumper med indbygget “styring” i form af tænd/sluk ur samt temperatur føler. (De nyeste “lærer selv”)
Man kan montere PIR der registrerer om der er nogen i rummet f.eks bad og som så i kombination med ovennævnte, vil reducere en hel del på tabet fra at have cirkulation kørende hele døgnet.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
tagestavsdal
[quote name=lars-jacobsen post=21911]

kkrede skrev:

Det er dyrt at have til at køre hele tiden, men er der lang afstand er det jo nødvendigt.

Yep men der er et par fif:
Man kan få cirk pumper med indbygget “styring” i form af tænd/sluk ur samt temperatur føler. (De nyeste “lærer selv”)
Man kan montere PIR der registrerer om der er nogen i rummet f.eks bad og som så i kombination med ovennævnte, vil reducere en hel del på tabet fra at have cirkulation kørende hele døgnet.[/quote]

Jeg er selv i tvivl om relevansen i cirkulation, direkte afstand fra VP til bad er der max 13m, så med slanger under gulvet er det vel max 16-18m, er det langt??

Min varmepumpe Vølund VVM310 kan styre cirkulations pumpen
I brugerhåndbogen er der denne vejledning
Indstilling af varmtvandscirkulation
varmtvandscirk.
driftstid
Indstillingsområde: 1 – 60 min.
Fabriksindstilling: 60 min.
stilstandstid
Indstillingsområde: 0 – 60 min.
Fabriksindstilling: 0 min.

Her kan du indstille varmtvandscirkulation i op til tre
perioder pr. døgn. I de indstillede perioder vil
varmtvandscirkulationspumpen køre i henhold til
ovenstående indstillinger.
"driftstid" bestemmer, hvor længe varmtvandscirkula-
tionspumpen skal køre hver gang.
"stilstandstid" bestemmer, hvor længe varmtvandscir-
kulationspumpen skal stå stille mellem hver kørsel.
citat slut.

Jeg overvejer selv stadig relevansen,
men skal beslutte mig hurtigt, da VVS'er vil montere sidst i denne uge.
Jeg tror jeg vil høre, hvad han vil reducere samlet installation med, hvis VV cirkulation ikke skal monteres,
Rør er trukket, men pumpen skal sættes op og der skal laves indgang i koldtvandsledningen

Hilsen Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
lars-jacobsen
Der er primært 2 årsager til at lave vv cirkulation.
1) Det lovmæssige krav om varmt vand ved tapstedet på min x grader indenfor y sekunder (kan ikke huske tallene men kan finde dem)
2) Det komfortmæssige ved at have varmt vand med det samme.

Den første er der ikke så meget at gøre ved - andet end man kan være ligeglad, ligesom folk er det med krav om lux niveau, mulighed for individuel rumstyring luftskifte osv.

Den anden har en pris og den kan man så regne på om man er villig til at betale. På plussiden er mindre vandspild mens man venter på det varme vand. Det negative er varmetabet. Resten er matematik.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
kkrede
Min kammerat har det og han har en f2120-12 med en vvm310. Kører cirkulationspumpen hele dagen, koster det ved ca ved 10gr udetemp ca 9kwh mere i døgnet end, hvis der er timer på pumpen. I weekenderne er den nød til at køre hele tiden, da det er svært at få 2 hunkøn til at gå i bad på samme tid som de plejer i hverdagene.
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
Tidligere træpilleforbrug 7-8 tons til 22gr.
2018: 6mdr. 2350kwh til 22,5gr.
2019: 6260kwh til 23gr.
2020: 6120kwh til 23,2gr.
2021: 7540kwh til 23.2gr.
 
Varmeihuset

kkrede skrev:

Min kammerat har det og han har en f2120-12 med en vvm310. Kører cirkulationspumpen hele dagen, koster det ved ca ved 10gr udetemp ca 9kwh mere i døgnet end, hvis der er timer på pumpen. I weekenderne er den nød til at køre hele tiden, da det er svært at få 2 hunkøn til at gå i bad på samme tid som de plejer i hverdagene.


Er det 9kwh strøm?
Eller varme der skal leveres af VP ?

Tabet ender vel i huset som ekstra gulvvarme , men kun i fyrings sæsonen
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
kkrede
Det er 9kwh på bimåleren. Huset er fra 71, så ved ikke om der som sådan er god isolering i gulvet.
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
Tidligere træpilleforbrug 7-8 tons til 22gr.
2018: 6mdr. 2350kwh til 22,5gr.
2019: 6260kwh til 23gr.
2020: 6120kwh til 23,2gr.
2021: 7540kwh til 23.2gr.
 
Varmeihuset
Det vil sige at kører cirkulationspumpen på timer koster det x
Kører cirkulationspumpen konstant, koster det x + 9kwh EXTRA om dagen
Så X kan udregnes hvis man ved hvor mange timer der på timeren køres dagligt

Men billigt er det ikke
9kwh gange 365=3285kwh
så kører pumpen konstant ville man skulle ta de 3285 og tillægge for timerens tid

Lad os sige at cirkulationspumpen på timer kører i sammenlagt 6 timer pr døgn, så ville de ekstra 9kwh være et forbrug over 18 timer, dvs at de 6 timer pr døgn koster 3kwh

Hvis timeren dagligt lader cirkulationspumpen køre i 12 timer , ja så er de 9 kwh fremkommet over 12 timer= 9kwh på timer pr døgn

og så den helt lave med kun 3 timer i døgnet på timer
9kwh over 21 timer = 1,2857 kwh pr døgn på timer

det ville koste 469.2857 kwh pr år x 1.41 kr =661.6929 kr
Men da der 52 gange om året er 2 dage af 9kwh

ville det ende med 261 dage af tre timer + 104 dage af 24 timer
473.1557kr +1319.76kr =1792.9157kr


OG Tages hus er 400m2
Så han /De må han nogle ganske lange rør i huset

Til Tage , er der ikke lavet nogle beregninger på det her inden det blev sat igang ?

Dit ville seføli blive lavet up to date ang isolerede rør , men i et 400m2 hus må der være nogle laaange rør

Det var så ikke et svar på hvordan tingene skulle tilsluttes, men måske noget der trigger at du vil lave det så det helt kan bypasses med et par haner ,,better have it and not need it than need it and not have it
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
lars-jacobsen
Yep få monteret rør, evt. med haner så der kan afspærres. Men uanset skal der jo en pumpe på og så kan man jo bare slukke for den, så koster det ikke noget driftsmæssigt. Og viser komfortbehovet at det er et must, ja så tænder man, (og det koster så et eller andet). 500-1.000 kr på årsbasis er nok ikke helt forkert.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Kalechen
Jeg har kigget på brugsvandsvarmepumper. Men alle dem jeg er stødt på, som jeg har forstået det, er det bedst ,de bruger indeluft fra f.eks. badeværelser for ikke at have en elendig COP. Men jeg har ventilation i forvejen.

Ellers har jeg spekuleret gennemstrømningsvandvarmer. Dyre i drift, gratis i stilstand, fylder ikke så meget, men tilgæld alt det varme vand, du skal bruge...
 
Varmeihuset
[quote name=lars-jacobsen post=21923]Yep få monteret rør, evt. med haner så der kan afspærres. Men uanset skal der jo en pumpe på og så kan man jo bare slukke for den, så koster det ikke noget driftsmæssigt. Og viser komfortbehovet at det er et must, ja så tænder man, (og det koster så et eller andet). 500-1.000 kr på årsbasis er nok ikke helt forkert.[/quote]

Jeg har en buffer på mit anlæg, den er sat parallel på
når jeg slukker for HUSETS cirkulationspumpe, så kan varmepumpens cirkulationspumpe presse nok vand igennem kælderens radiatorer til at det virker, men resten af huset radiatorer skal være lukkede

Så at slukke for vv cirkulationspumpen, er ikke nok til at stoppe et evt gennemløb
Og er man uheldig tappes vandet fra det kolde sted på vv beholder

Men er der ikke på de fleste eller alle cirkulationspumper en stopventil på forskruningen
de er der for at man kan lukke for vandet på begge sider af cirkulationspumpen, og afmontere den ved et evt skift , uden at man skal tømme vand af hvad end den cirkulerer

Hvis så , så skal man bare slukke for pumpen, og dreje en af ventilerne ,,,MEN pumpen skal så sidde på retur røret
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
lars-jacobsen
Jeg tror du misser noget Varmeihuset. Der er tale om cirkulation på Varmt brugsvand. Det har ikke noget med varmekredsen til radiatorer/gulvvarme at gøre. Det er kold vand ind, over i en beholder med spiral eller kappe, videre ud til tapstedet. Og så kommer det - et rør tilbage til beholderen hvor der så monteres en pumpe på det koldeste sted lige før røret føres enten ind i beholderen i en dertil studs, eller via et t-stykke (med returventil) ind på koldtvandstilgangen. Altså et helt “lukket kredsløb”.
Men ja det kan da lade sige gøre at “køre” beholdertemperaturen ned ved konstant cirkulation hvor der sker varmetab til omgivelserne. Det vil så få VP til at starte og lade på beholderen igen. (Via 3-vejs ventilen der gerne skulle skifte/prioritere mellem varme og brugsvand)
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Varmeihuset
Nej , jeg er godt klar over at vv vandet kommer fra sin egen beholder
om den er separat ved siden af eller kappe eller slinge , gør ingen forskel

den første del i min forrige post, er for at fortælle at der kan være flow igennem en slukket pumpe
Jeg brugte min observation fra mine radiatorer som bevis

det gør jo så at er pumpen slukket , har man nu TO fremløb fra vv beholder , da beholderen jo er under koldvands tryk fra vandværket
vandet vil altid vælge den letteste vej, og det er så mest igennem den lette vej, men også noget i den mindre lette vej

Hvad ALTID vil ende med et koldere resultat end hvis der kun er fremløb fra den varme studs på vv beholder

Ønsker man at KUNNE sætte cirkulationen ud af spil,så skal pumpen sidde på den kolde studs, og pumpen SKAL KUNNE blokeres for gennemløb, Det for at forhindre fremløb fra den kolde studs GENNEM pumpen
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
lars-jacobsen
Naturlig cirkulation i en lukket kreds vil altid kunne forekomme pga termodynamikkens love. Men der er IKKE noget cirkulation pga vandtrykket i en varmt brugsvand cirkulations kreds, med lukkede taphaner (og slukket pumpe).
Så i praksis vil det være minimalt hvilket flow der er, og dermed tab. Det er helt sikkert minimalt i fht den Volume/overflade der måtte være på varmtvand beholderen. Men jo man kan da godt regne på tabet, men det er slet i i det niveau som med “aktiv” cirkulation. Mit gæt (uden at have regnet) er vi taler måske om max 10 % så det er 50-100 kr om året Måske er der kun tale om 1-5% og så går der altså lige et par år før omkostningerne med at få en VVS’r til at montere lukke haner er tjent hjem.
Men ellers generelt så er lukkehaner da en OK ide at få monteret, og værdien heraf kan være anderledes stor ifbm reparation og fejlsøgning, så dem skal man normalt ikke spare på.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
lars-jacobsen
Så bare lige for at visualisere det så er det den øverste gule streg på min tegning her (med pumpe og kontraventil), men ingen afspæringsventiler:

strammelse.stokerlog.dk

Ps. Værdierne i systemet er ikke uptodate pga datalogern er “død” og jeg ikke har fået mig taget sammen til at få monteret en ny.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Varmeihuset
Naaiihh ;o)
Jeg skriver IKKE om cirkulation i frem og retur mens pumpen er slukket
MEN om det flow der foregår når der tappes vand fra hanen

med TÆNDT pumpe, er cirkulationen tvunget, og dermed er der et flow fra den varme tuds og ud til hanen OG retur til pumpen=Vandhanen får KUN vand fra den varme studs

slukker man pumpen, og pumpen tillader at vandværket presser vand UD af vv beholder BÅDE gennem det der er tiltænkt som retur fra hanen ,OG det rigtige fremløb fra den varme studs til vandhanen

i det tilfælde vil hanen blive forsynet med vand fra begge studse
dog mindst fra den rørfring med MEST modstand

Hvilket får mig til at tænke på,, at det må være det der sker med de timerstyrede pumper, når de ikke kører,,hvilket jo ikke er så smart,hmm ???





Med mindre de blokerer ved stilstand
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Varmeihuset
Lars, jeg kan ikke se dine tegninger??

Men jeg læste ordet kontra ventil,, og er der sådan en på returen fra vandhanen, ja så vil der ikke kunne forekomme dobbelt fremløb med slukket pumpe,, så den er vigtig hvis man vil køre med timer eller helt vil undvære cirkulation

Det må Tage så lige sikre lige er på plads ;o)

ang haner og pumpeskift, så mener jeg som også skrevet, at der ER stophane i de forskruninger der er på en normal cirkulations pumpe

nå checkede lige,, stophaner er tilkøb
Men begge mine cirkulationspumper har forskruninger med indbygget stophaner , der er ikke håndtag på dem , men et hul til en umbrakonøgle
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Chr
Dus skal finde ud af, hvor lang tid det tager fra cirkulationen starter til der er varmt vand ved den sidste hane.
Dernæst, hvor længe der går fra cirkulationen er stoppet til vandet er så koldt, at du ikke kan leve med det.

Herefter sætter du en bevægelsessensor ved hvert tappested. Bevægelsessensoren aktiverer cirkulationen lige præcis så længe, at der kommer vart vand ud til det sidste tappested.
Herefter skal der være blokeret i den tid det tager for vandet at blive koldt inden cirkulationen må starte igen.
Nu er det bare at finde ud af at lave styringen.

På denne -af minkammerat velafprøvede - måde bliver der minimum opblanding af varmtvandsbeholderen, og mindst muligt varmetab i rørene.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,138,664 Unikke besøg
XHTML CSS